Wanneer je jouw bedrijf echt succesvol wilt laten worden is het belangrijk dat je precies weet wie jouw ideale klant is. Jouw ideale klant – oftewel: jouw doelgroep – weten, is misschien wel het belangrijkste onderdeel in het ondernemerschap. Door te weten wie jouw doelgroep is en hoe jouw ideale klant profiel eruit ziet, weet je precies waar jij jouw aanbod op moet richten. 

In deze blog leg ik je uit waarom het doen van een doelgroeponderzoek zo belangrijk is én geef ik je wat voorbeelden van een doelgroeponderzoek. 

Wat is een doelgroeponderzoek?

Het uitvoeren van een grondig doelgroeponderzoek is iets wat door veel ondernemers wordt overgeslagen. Of niet goed wordt uitgevoerd. Zeker wanneer je nog startende ondernemer ben is het belangrijk om een doelgroeponderzoek te doen, maar ook wanneer je al een tijd onderneemt. Waarom? Omdat zowel jij als jouw ideale klant kan veranderen. Jouw ideale klant kan veranderen in behoeften en doelen. En jij kunt veranderen doordat jouw kennis steeds groter wordt en daardoor jouw aanbod ook. 

De meeste ondernemers doen geen uitgebreid doelgroeponderzoek omdat ze denken hun ideale klant wel te kennen. Of omdat ze zich ‘niet willen richten op één specifieke doelgroep’. Met andere woorden: ze DURVEN zich niet te richten op één specifieke doelgroep. Maar neem van mij aan dat het veel makkelijker voor je wordt wanneer je dat wel doet. Lees verder op in dit artikel waarom. 

Een compleet doelgroeponderzoek bestaat uit 2 fases. De eerste fase is dat het bepalen van je ideale klant een combinatie is van de persoon die jij graag als klant zou hebben en de persoon die het meeste baat heeft bij wat jij aanbiedt. Wanneer je dat hebt bepaald en zo gedetailleerd mogelijk hebt omschreven ga je door naar fase 2: het onderzoek. In deze fase ga je ook daadwerkelijk onderzoeken of jouw ‘aannames’ over jouw ideale klant ook kloppen. 

Bijvoorbeeld: 

Je hebt jouw ideale klant tot in de details uitgewerkt op basis van wat jij aanbiedt. Hierbij heb je dus ‘aannames’ gedaan over waar jouw ideale klant precies tegenaan loopt en waar jouw ideale klant naartoe wilt. Het is dus belangrijk dat je hier ook onderzoek naar gaat doen door in contact te komen met deze ideale klant om hem/haar vragen te stellen. Door letterlijk het gesprek aan te gaan met jouw ideale klant, kom je er steeds meer achter waar jij hem/haar het beste mee kunt helpen. 

Waarom moet je een doelgroeponderzoek doen?

Een paar belangrijke details uit jouw ideale klant profiel is waar jouw ideale klant zich bevindt (social media), waar jouw ideale klant tegenaan loopt (probleem) en waar jouw ideale klant naar op zoek is (gewenste resultaat). Zodra je deze informatie hebt verzameld, kun je hier jouw marketing en aanbod op aanpassen. 

Als jij je nu volledig focust op zichtbaarheid op Instagram, maar jouw ideale klant bevindt zich voornamelijk op LinkedIn, dan is dat dus zonde van je tijd. En wanneer jouw ideale klant aangeeft tegen X aan te lopen, maar jij focust je nu vooral op probleem Y, dan is dat dus geen goede match. 

Hoe trek je dan je doelgroep aan?

Wanneer je alle informatie uit je doelgroeponderzoek hebt verzameld is het tijd om je ook in de praktijk te richten tot deze ideale klant. Zo moet je er dus voor zorgen dat je de taal spreekt van deze ideale klant. Verwerk details in je social media teksten, beschrijf de juiste pijnpunten op je website en zorg dat je jouw aanbod zodanig verkoopt dat het aansluit bij de behoeften van je ideale klant. 

En vergeet niet! Blijf dit proces herhalen. Jouw ideale klant veranderd, maar jij ook. Zorg dat je eens in de zoveel tijd weer de diepte induikt en de connectie aangaat.