De term personal branding zie je overal voorbij komen. Maar wat houdt het nou eigenlijk in? Wat is personal branding? En hoe kun je ervoor zorgen dat jouw personal brand sterk is? In dit blogartikel leg ik je alles uit over wat personal branding is en hoe jij dit kunt toepassen op jouw bedrijf. 

Door te werken aan je personal branding zorg je ervoor dat je jezelf en jouw bedrijf als merk presenteert, waarbij al jouw positieve kanten naar voren komen. We noemen dit de positieve overtuigingstechniek wat antwoord geeft op de vraag: wat onderscheidt jou van anderen? Personal branding gaat dus over jou en jouw persoonlijke verhaal. 

Wat houdt personal branding in?

Als ondernemer wil je jezelf onderscheiden van anderen. Van je concurrentie. Dit doe je door personal branding in te zetten. Je stelt jezelf de vragen: wat onderscheidt mij van anderen? Wat maakt mij uniek? Wat doe ik anders in mijn werkwijze dan anderen?

Door antwoord te hebben op deze vragen kun je kijken hoe je dit kunt integreren in jouw online zichtbaarheid, jouw klantcontact en jouw aanbod. Hoogstwaarschijnlijk heb je al een expertise of een aanbod waar je een aantal klanten mee hebt geholpen. Dat doe je middels jouw eigen werkwijze. Vraag eens aan de klanten die je al hebt geholpen wat zij zo fijn vinden aan jouw manier van werken. Waarom hebben ze voor jou gekozen? 

Zo zet je personal branding in

Wanneer je de antwoorden weet op de vraag wat jou uniek maakt, kun je personal branding toepassen in jouw bedrijf. Er zijn een hoop situaties en opties waar jouw personal branding bij komt kijken, maar ik deel ze even op in categorieën. 

  1. Online positionering

Een van de grootste manieren om personal branding in te zetten is door middel van jouw online positionering. Dit houdt in: hoe kom jij over op social media en op je website? Is jouw unieke kenmerk dat je onwijs gestructureerd te werk gaat? Of dat je altijd persoonlijk betrokken bent bij je klanten? Laat dit dan zien online! Deel Instagram Stories waarin dit naar voren komt en laat dit terugkomen in je websiteteksten. 

  1. Visuele identiteit

Onder personal branding valt ook je visuele identiteit. Van logo tot kleuren en van social media afbeeldingen tot fotografie. Een huisstijl (logo + kleuren) kan jouw unieke kenmerken visueel maken. En sterke, passende foto’s zorgen ervoor dat jouw doelgroep ook een beeld krijgt bij wie jij bent en wat jou uniek maakt. 

  1. Offline

Ook offline, dus op de verjaardag van je tante en dat feestje in de kroeg, is het belangrijk dat je personal branding toepast. Het ligt natuurlijk aan wat jouw aanbod inhoudt, maar personal branding betekent in deze niet meteen dat je een salespitch moet houden aan iemand die je tegenkomt in de kroeg. Maar het is wél belangrijk dat, wanneer het gesprek op jouw bedrijf komt, je vertelt en uitstraalt waar je voor staat. Houd jezelf niet klein hierin! 

  1. Customer journey

Iets wat waarschijnlijk al automatisch gaat, maar wel nog extra bij stil mag staan: personal branding binnen jouw customer journey. Ook wanneer jouw klant al binnen is, is het belangrijk om jouw unieke kenmerken te laten zien. Dit komt voornamelijk terug in het contact wat je hebt met je klanten tot aan het werk wat je levert. 

Hoe begin je met personal branding?

Nu je weet wat personal branding inhoudt, is het belangrijk om te achterhalen wat jouw unieke kenmerken (oftewel; je personal branding) zijn. 

Vraag aan vrienden en familie wat jou uniek maakt als persoon. Ga na bij je klanten waarom ze voor jou hebben gekozen en waarom ze tevreden zijn. En zorg dan dat je gaat staan voor deze kwaliteiten! Online én offline!